Resistance is futile

Da Nissan introducerede deres elektriske LEAF i 2010-2011, fik de plantet den asiatiske standard for hurtigladning CHAdeMO ganske solidt i den europæiske muld. Hvilket har gjort at de hurtigladere der i dag bliver sat op i europa, skal understøtte to DC hurtigladestandarder og en medium AC-standard, for at dække behovet for de fleste elbilister.

Problemet med denne DC standard er at den kun er til hurtigladning og man skal derfor have endnu en port for også at kunne bruge AC laderne, der typisk er knapt så hurtige og har en lavere effetivitet For eksempel i ens egen indkørsel, hvor man næppe har infrastrukturen til at opsætte en DC-lader.

Senere har de europæiske elbilfabrikanter valgt at benytte sig af CCS standarden til hurtigladning. Her kombineres et Type 2 stik med en DC-udvidelse. Kort sagt to stik i et, hvilket sparer en del plads og nedbringer kompleksiteten for bilfabrikanten en smule.

De amerikanske elbilproducenter har ligeledes kastet sig over en variant af CCS hurtigladestandarden, der tilsyneladende ikke er kompatibel med den europæiske CCS standard. For at gøre forvirringen total har Tesla valgt at bruge en modificeret type 2, da de har udvidet standarden til at kunne håndtere DC hurtigladning og ikke mindst automatisk håndterer dit abonnement.

Mange er enige om at selvom Teslas køretøjer ganske er fabelagtige køretøjer, er disse ikke firmaets vigtigste aktiv. Det er det ladenet af Superchargers som firmaet har opbygget. De er ikke bare opstillet tilfældigt, men danner korridorer i landskabet – for at gøre lange ture nemmere. I Danmark er de for eksempel opstillet i en T-form, således at der går en korridor fra færgerne i Nordjylland og til den bevogtede tyske grænse i syd, samt til Øresundsbroen og dermed også fra Øresundsbroen og til den bevogtede sydlige grænse til Tyskland. Hvis Femeren-forbindelsen bliver til noget, vil en korridor hertil, ligeledes blive realiseret.

Nu forsøger BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group (Volkswagen Group, Audi AG og Porche AG) at gribe denne ide og ikke mindst den elektriske bold. De går sammen for at lave deres eget hurtigladenet med 350 kW CCS hurtigladere (Naturligvis bagudkompatible med eksisterende kør)tøjer, der skal danne deres egne langdistance korridorer, på kryds og tværs af europa.

De kalder dette High Power Charging Network (HPC), som jeg tror at det hedder på dansk, for IONITY og har meget travlt, da spadestikket til de første tyve stationer, tages allerede i år. De bliver anlagt med omkring 120 kilometers afstand på større veje i Tyskland, Norge og Østrig. Næste år kommer der yderligere 100 af disse stationer, igennem partnerskaber med blandt andet “Tank og Rast”, Circle-K og OMV. Der arbejdes på flere partnerskaber med eksisterende ladenetværk. Målet er at have etableret 400 HPC-stationer i 2020.

Intet om Opel, den nye dreng i klassen. Deltager han eller ikke ? Måske er man ikke sikre på om man kan forsyne europæerne med Ampera-E i en anstændig mængde, der produceres af Opels tidligere ejere GM.

Pas på Tesla – nu angriber titanerne…..

Henvisninger:

Del dette :
Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

6 − 6 =